Bieg maratoński – kto powinien spróbować i jak się do niego przygotować?

on

Jak wiadomo maraton to najdłuższy bieg rozgrywany na zawodach sportowych. Jego dystans wynosi 42km 195m, upamiętnia odległość między Maratonem a Atenami. Bieg ten jest niewątpliwie wyczerpujący i nie ma mowy o starcie w tego typu biegu z tzw. „marszu”. Jednakże po odpowiednich przygotowaniach tak na prawdę każdy może w nim wystartować! Ważne jest by przystosować organizm do wysiłku fizycznego. Jeśli wcześniej nie biegałeś lub nie uprawiałeś regularnie sportu przygotowanie do maratonu może zająć około roku. Na samym początku najlepszy jest trening interwałowy, tzn. przeplatanie biegu z truchtem. Pierwszym ważnym krokiem jest przekroczenie 30 minut biegu bez przerwy. Jest to o tyle ważne że przy tempie 6min/km lub mniej jesteśmy w stanie przebiec 5km. Na szlifowanie wyników na tym dystansie powinniśmy poświęcić kilka miesięcy, tak aby nie sprawiał nam on większych problemów i móc przejść do kolejnego etapu. Bieg na 10km to kolejna część przygotowań. Jest to dystans który wymaga od nas już dość znacznego wysiłku i powinniśmy być ostrożni przy pierwszym biegu na ten dystans. Przedostatnim etapem są przygotowania do biegu pół-maratońskiego. Wyczerpanie na tym dystansie nawet przy wolnym tempie jest bardzo wysokie, dlatego na trasę treningu powinniśmy ze sobą za odpowiednią ilość płynów jak i zapas batonów energetycznych. Po udanym biegu na tym dystansie możemy rozpocząć przygotowania do biegu maratońskiego które powinny nam zająć kolejnych kilka tygodni.

Dodaj komentarz